Riverian Y-koordinaattoreiden ensimmäinen vuosi: ”Työ kuin tuhannen palan 3D-palapeli”

Jaa
Etusivu > Ajankohtaiset > Riverian Y-koordinaattoreiden ensimmäinen vuosi: ”Työ kuin tuhannen palan 3D-palapeli”

Katri Hirvonen ja Jaana Timonen ovat toimineet Riverian Y-koordinaattoreina tammikuusta 2018 lähtien. Organisaatiomuutoksessa Riveriaan tuli uutena Y-koordinaattorin tehtävä, joten toimintamalleja on päästy rakentamaan puhtaalta pöydältä. Mitä Y-koordinaattorit tekevät ja mitä kuluneessa vuodessa on ehditty saada aikaan?

Y-opinnot vahvistavat opiskelijan osaamista

Y-opinnot ovat osa ammatillista koulutusta ja sen antamaa ammattitaitoa. Niiden tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista niin omassa ammatissa kuin arkisissa elämäntilanteissa. Y-opintojen osa-alueiden nimet kertovat mistä on kyse: viestintää ja vuorovaikutusta oman ammattialan näkökulmasta, matematiikkaa ja sen soveltamista omaan ammattialaan sekä yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittavaa osaamista.
– Y-koordinaattorit organisoivat yhteisiä opintoja koko Riveriassa niin, että opiskelijoille tarjotaan heidän tutkintoihinsa kuuluvat Y-opinnot, kertoo Jaana Timonen.
– Tehtäviimme kuuluu myös opettajien työsuunnitelmien tekeminen sekä Y-opettajien tiimin lähiesimiestyö. Meillä on yhteensä 40 Y-opettajaa, Katri Hirvonen jatkaa.

Jaana Timonen työskentelee esimiehenä Y-opettajille Outokummussa, Lieksassa ja Nurmeksessa sekä osalle Joensuun Y-opettajista. Katri Hirvosella on puolestaan osa Joensuun Y-opettajista sekä Kiteen Y-opettajat. Jaottelusta huolimatta he tekevät töitä tiiviinä työparina.

 

”Lentäviä opettajia” ja palapelin kasaamista

Opintojen järjestely osoittautui jo viime keväänä tuhannen palan 3D-palapeliksi.
– Entiset toimintatavat, opintojen rytmitykset, ryhmäyhdistelmät ja muut ”paikalliskulttuuriin” liittyvät toimintamallit ja hiljainen tieto ovat teettäneet töitä – että edes pääsimme perille kaikista tarvittavista asioista, listaa Katri Hirvonen.
– Kun tutut kuviot ovat murtuneet, se tekee välillä kipeää, summaa Jaana Timonen Y-opettajien tuntemuksia viime kevään myllerryksestä.

Palapelin kokoaminen on yhteistyötä opetuksen suunnittelija Tuula Harisen sekä Riverian koulutuspäälliköiden kanssa – ja lopullisen muodon toteuttavat Riverian eri koulutusyksiköiden työjärjestysten tekijät.

Pystymme nyt näkemään Y-opinnot kokonaisuutena

– Etuna Y-opintojen keskitetystä organisoinnista on ollut ennen kaikkea se, että pystymme näkemään Y-opinnot kokonaisuutena ja palapeliä rakentaen tarjoamaan opettajillemme töitä vuosityöaikasuunnitelman mukaisesti, Jaana Timonen sanoo.

Uutta on myös se, että Y-opettajat liikkuvat aiempaa enemmän Riverian koulutusyksiköiden välillä.
– Y-tiimin ansioista opettajat ovat päässeet tekemään enemmän omaa substanssiaan. Nyt opettajat ovat voineet paremmin keskittyä siihen, missä ovat parhaimmillaan. Tämän kääntöpuolena on se, että meillä on entistä enemmän ”lentäviä opettajia”, jotka kiitävät takinhelmat lepattaen tontilta tai jopa maakunnan laidalta toiselle, Katri Hirvonen sanoo.
Ensimmäinen vuosi uudella Y-konseptilla alkaa olla lopuillaan ja fiilikset Y-koordinaattoreilla ovat positiiviset.

Työ on mielenkiintoista ja sitä on ollut paljon

– Opettajamme ovat vastuullisia ja työteliäitä, meillä on erinomainen Y-tiimi ja työparityömme toimii, tiivistää Jaana Timonen. Olemme saaneet opettajiltamme hyvää palautetta ja se auttaa ponnistelemaan.
– Olen viihtynyt tässä monipuolisessa työtehtävässä. Me Y-koordinaattorit olemme itsekin myös opettajia, joten tehtävien kirjo on laaja. Ainoa, mistä on hitusen pula, on aika, Katri Hirvonen tuumii.

 

Tarjolla opiskelun tavaratalo

Opiskelun ei enää pitäisi olla kenellekään pakkopullaa, koska vaihtoehtoja on nyt runsaasti tarjolla perinteisen opiskelun rinnalle.
– Joskus hämmästyttää, kuinka paljon opiskelijat käyttävät energiaa järkevien asioiden oppimisen vastustamiseen. Toivottavasti me aikuiset kuitenkin jaksamme tsempata nuoria ottamaan hyödyn irti tarjolla olevasta tiedosta, kannustaa Katri Hirvonen.

Toisille sopii paremmin ryhmässä etenevä lähiopiskelu, mutta eRiveria mahdollistaa myös täysin itsenäisen verkko-opiskelun ja piakkoin saadaan käyntiin myös Y-opintojen monimuotototeutuksia.
– Meillähän on tarjolla varsinainen opiskelun tavaratalo. Reformin myötä meille tuli mahdollisuus näyttää osaamista myös Y-opinnoissa, jota varsinkin pitkään työelämässä olleiden kannattaa hyödyntää, Katri opastaa.

Tulevana toimintavuonna Riveriassa alkavat pyöriä uuden opetussuunnitelman mukaiset Y-valinnaiset. Muutos aikaisempaan tulee olemaan monella tavalla merkittävä. Y-valinnaisten määrä ja tarjonta muuttuu ja suunnittelua tullaan tekemään erilaisista lähtökohdista kuin aikaisemmin.

Myös Y-opintojen integroimisen perään on huudettu paljon, mutta aina ihmiset eivät tiedä, kuinka paljon sisällöllistä integrointia jo tehdään. Y-opettajat pyrkivät kytkemään käsiteltävät aiheet mahdollisimman tiukasti kohderyhmänsä ammattialaan. Se, että Y-opintoja konkreettisesti siirretään työsaliin tai työpaikalle, ei automaattisesti tuo mitään lisäarvoa.
– Y-opinnot eivät ole välttämätön paha vaan osa opiskelijoiden tutkintoa. On hienoa, jos me itse kukin osaamme arvostaa omaamme ja toistemme työtä ja nostaa esiin myös onnistumisia, huomauttaa Jaana Timonen.

Olisiko jo viimeinkin aika puhua opinnoista kokonaisuutena, ei erikseen ammatillisista ja Y-opinnoista!

 

Teksti ja kuvat: Paula Hulkkonen