In English Russian Yhteystiedot Hanketoiminta Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä
Jouko Ignatius: Moodlesta sujuvuutta – blogista näkyvyyttä

Jaa
Etusivu > Ajankohtaiset > Jouko Ignatius: Moodlesta sujuvuutta – blogista näkyvyyttä

Pintakäsittelyalan lehtori, maalarimestari Jouko Ignatius on vaihtanut mapit ja paperiniput jo aikaa sitten sähköiseen muotoon. Mitä hyötyä se on tuonut tullessaan opetukseen?

Jouko Ignatius esittelee Moodlea, josta löytyy mm. pintakäsittelyalan kaikki opetusmateriaali.

Hyödyt irti Moodlesta

Jouko Ignatius käyttää digipedagogiikkaa arjessa hyödykseen paljon. Käytännössä kaikki alan opetusmateriaali ja ohjeistus on tallennettu Moodleen.

”Iltapäivällä valmistelen seuraavan päivän aikataulun ja tarkan ohjeistuksen tehtävään työhön”, Ignatius kertoo. ”Pintakäsittelyalan opiskelijoille Moodle on päivittäinen työkalu ja se sujuvoittaa huomattavasti arjessa toimimista. Jos joku tulee myöhässä tai on poissa, kaikki tieto on kootusti Moodlessa. Se säästää opettajaltakin valtavasti aikaa”, Ignatius toteaa.

Moodleen tuotetaan myös päiväkirjamainen raportointi työtehtävistä ja lopuksi myös itsearviointi. Koko työprosessi on yhdessä paikassa, joten ylimääräinen säätäminen jää pois.

Jouko Ignatiuksen mukaan Moodle on helppo ja kätevä ympäristö, johon ei kuitenkaan kannata rakentaa liian haastavaa sisältöä.

”Itse suosin esimerkiksi tehtäviä, joista opiskelija saa automaattisesti palautteen, oliko oikein vai väärin. Jos Moodleen tekee paljon tehtäviä, jotka pitää itse tarkastaa, niin saahan siellä aikaa kulumaan”, Ignatius neuvoo.

”Olemme myös kehittämässä Moodleen työkortteja, joihin tulee kaikki alalla tarvittavat työtehtävät ohjeistuksineen ja myös videosisältöä. Näin opiskelijan on helpompi edetä opinnoissa yksilölliseen tahtiin. Tämähän on suuntaus tulevaisuudessa, kun esimerkiksi Jatkuvan haun kautta opiskelijoita voi tulla opintoihin pitkin vuotta.”

Pintakäsittelyalan työpaikoissa käytetään jo hyvin digitaalisia järjestelmiä mm. suunnittelutehtävissä.

”Kyllähän meidän tehtävänä on koulussa opettaa opiskelijoille sähköisten väylien ja menetelmien käyttöä, sitä tarvitaan tulevaisuuden työtehtävissä alalla kuin alalla yhä enemmän”, Ignatius pohtii.

Opiskelija Taru Haurinen on saanut Moodlesta selkeät ohjeet laatoittamiseen ja pystyy aloittamaan työskentelyn itsenäisesti.

Avoin tiedon jakaminen tuo näkyvyyttä

Kun blogit alkoivat yleistyä, innostui Jouko Ignatiuskin ajatuksesta. Vuonna 2013 hän perusti Maalarikoulu-blogin.

”Riveriasta löytyy paljon digiosaamista ja itse sain apua blogin perustamiseen Riverian tuottajalta Tuomas Partaselta”, Ignatius kertoo.

Blogi antaa ohjeita ja näkökulmaa pintakäsittelyalan koulutukseen sisältyvään maalarin työhön. Tarinoissa Ignatius käsittelee mm. tapetointia ja sisä- ja ulkomaalaustöitä. Hän tuo myös esille opiskelijoiden menestymistä valtakunnallisissa Taitaja-kisoissa.

”Kyllähän blogi viestii vahvasti, että olemme ykkösiä Suomessa ja täältä saa korkealaatuista opetusta”, Ignatius kertoo tavoitteistaan.

Maalarikoulu-blogiin syntyy materiaalia päivittäisistä opetustilanteista. Kuvassa Jouko Ignatius jututtaa opiskelijoita, Piia Nuutista ja Janne Valjusta, työn äärellä.

Vaikka blogeja on verkko puolillaan, on Ignatius silti edelläkävijä ammatillisten blogien saralla.

”Maalarikoululla on hyvä Googlenäkyvyys ja lukijoita on ollut ympäri Suomen yhteensä 82 000″, Ignatius kertoo. Blogi tarjoaa tavallisille ihmisille neuvoja ja ohjeita ja sitä on käytetty muissa oppilaitoksissa opetuksessakin”, Ignatius kertoo.

Avoin tiedon jakaminen ei ole keneltäkään pois, päinvastoin se vie positiivista viestiä eteenpäin Riveriasta ja täällä toteutettavasta laadukkaasta koulutuksesta.

”Alalle on ollut paljon hakijoita, olisikohan blogillakin oma osuutensa asiaan”, Ignatius tuumii.

Pintakäsittelyala löytyy myös Instagramista @maalarit_riveria.

//

Teksti ja kuvat: Paula Hulkkonen